BAJECZKI Z KSIĄŻECZKI – trzy spotkania teatralne dla dzieci

 

PRACA/PRAWDA/BEZPIECZEŃSTWO

Aktorki zakradły się  do Biblioteki, gdzie jak wiedzie wieść, w nocy buszują bohaterowie książek.Boją się strasznie jednak ich ciekawość jest większa od strachu. Gdy zapada zmrok, wiedzione przepiękną melodią docierają do jednej z półek z książkami. Próbują zgadnąć, która to z książek śpiewa ludzkim głosem. Gdy je otwierają ich oczom ukazują się czarodziejskie przedmioty: złoty pantofelek, długi szpiczasty nos, fragment szalika robiony na drutach.

 

 

 

 

 

ZŁOTY PANTOFELEK – opowieść o Kopciuszku /spektakl interaktywny w formie warsztatów/

Ten wyjątkowy  bucik należy oczywiście do  Kopciuszka. Zza pantofelkiem wyłaniają się papierowe lalki-ilustracje, których historie przedstawiane zostaną w formie teatru lalkowego. Dwie aktorki bawią się  z publicznością w robienia porządków – „Pucu! Pucu! Chlastu! Chlastu! Nie mam rączek jedenastu, Tylko dwie mam rączki małe, Lecz do prania doskonałe”. Opowieść przeplatana jest przepięknymi piosenkami. Po widowisku dzieci przygotowują lalki – ilustracje – „Tak to praca zawsze nowa,
Gdy kto lalek się dochowa!”

 

 

 

Nos /Bajka o Pinokiu – podejmująca  temat prawdy/

Na kogo może  pasować ten dziwny  nos? Historia znanego pisarza Carla Collodiego i wymyślonej przez niego postaci bajkowej – Pinokia, przedstawiona w konwencji komedii dell’arte zakłada aktywne uczestnictwo publiczności w proponowanych zabawach. Bohaterowie przedstawiają znane przygody książkowe tj. o wizycie Pinokia w  teatrze, a także o  mieście głupców i polu cudów gdzie na drzewie rosną złote monety, długim nosie drewnianego pajacyka. Widowisko koncentruje się wokół tematu prawdy i kłamstwa. Każdy z uczestników będzie miał szansę sprawdzić czy przez przypadek ten długi szpiczasty nos nie należy do niego.


 

 

 

 

Babcine robótki /Bajka o Czerwonym Kapturku- podejmująca temat bezpieczeństwa/

Ciepły szalik  wykonała oczywiście Babcia, która właśnie oczekuje na przybycie Czerwonego Kapturka, rezolutnej dziewczyny, która niczego ani nikogo  się nie boi. W naszej opowieści Kapturek nie tylko podstępem przechytrzy złego Wilka, ale nauczy go także dobrych manier. Przygody przedstawione są w formie teatru interaktywnego, w którym publiczność decyduje o losach bohaterów w ten sposób ucząc się zasad bezpieczeństwa. W ramach spotkania warsztatowego dzieci proponują aktorkom jak powinny pokonać Wilka.



Występują: Dorota Porowska-Podleśna, Aldona Jacórzyńska/Artur Żebrowski

Muzyka na żywo/ pianino: Anna Sash Jędrzejewska

Współpraca reżyserska: Małgorzata Szyszka

Produkcja: Stowarzyszenie Grupa Przedsięwzięć Teatralno-Medialnych

Małgorzata Szyszka –  reżyser/dramaturg/instruktor teatralny, absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, wydziału „Zarządzanie w Mediach” Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Stypendystka MKiDN, PISF, Fundacji Promocji Twórczości oraz Miasta St. W-wy. Prowadzi własny teatr w ramach którego między innymi wyreżyserowała na podstawie opowiadań F. Dostojewskiego – „Dwa razy dwa „. Produkcja ta nagrodzona została podczas 32. OFTJA we Wrocławiu, „ Flirt” wg Białoszewskiego, wyróżnienie na X Festiwalu Teatrów Ogródkowych, „Portret młodego aktora” wyróżnienie na Konkursie Tespis w Tarnowie oraz Windowisko w Gdańsku, „Listy do Skręcipitki” – laureat 5. edycji Obserwatorium Artystycznego ENTRÉE w Chorzowie> Ponadto zajmuje się reżyserią filmową: cykl „Jerzy Grotowski w Meksyku”, Tryptyk chopinowski: Historia pewnej ryciny, Ukraińska Dumka Fryderyko Chopina, Beryszońskim szlakiem Chopina; Śladami Herberta po Lwowie… Ostatnio wyreżyserowała film o Eugeniuszu Szwankowskim oraz o Zbigniewie Rymarzu,

Od 1999 roku prowadzi  warsztaty Dziwierz dla dzieci i młodzieży, w których uczestniczyli między innymi wychowankowie i opiekunowie Ośrodków Szkolno – Wychowawczych w Polsce w ramach międzynarodowego projektu „Artyści dla zmian społecznych” finansowanego przez Europejską Fundację Kultury. Informacje o projekcie na stronie www.dziwierz.art.pl oraz http://www.szyszka.artist.pl

Autorka wielu dramatów i działań  dla dzieci tj. „Gdzie jest król?”, „Tragedia Grecka”, „Człowiek ze śmietany”, „Dzyń”, „Błękitny krąg”.  Wyreżyserowała dla dzieci bajkę „Wars i Sawa” na podstawie wspólnego z Katarzyną Ciesielska scenariusza (finansowanie Stołeczna Estrada). Współpracuje z Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.

Dorota Porowska – studiowała polonistykę na Uniwersytecie Warszawskim. W okresie 1984-2004 aktorka Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”. Brała udział w gardzienickich spektaklach: „Spektakl wieczorny”, „Gusła”, „Żywot protopopa Awwakuma”, „Carmina Burana”, „Metamorfozy” i prowadziła warsztaty teatralne w Royale Shakespeare Company, na wydziałach aktorskich Columbia i Stanford University oraz w Instytucie Meyerholda w Moskwie. Cały czas uprawia działalność dydaktyczną prowadząc warsztaty teatralne dla studentów uniwersytetów w Poznaniu, Łodzi, Wrocławiu, Lublinie oraz studentów studiów podyplomowych Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz w belgijskiej (Liège) i krakowskiej szkole teatralnej. W 2009 w ramach programu „Teatr – Polska” realizowała warsztaty dla młodzieży w Skierniewicach, Łochowie, Radomsku, Busku Zd. i Sieradzu. Uczestniczyła w projektach z bezdomnymi (w Lublinie i Łodzi), seniorami, dziećmi z „trudnej” ulicy Abramowskiego w Łodzi oraz w dużym międzynarodowym projekcie Expeditions”, realizowanym w środowiskach defaworyzowanych w Tarragonie (Hiszpania), Renns (Francja) i na warszawskiej Pradze.

Aldona Jacórzyńska – wokalistka absolwentka Szkoły Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina przy ul. Bednarskiej w Warszawie – Wydział Wokalno-Aktorski prowadzony przez Jacka Różańskiego, absolutorium WoT Akademii Teatralnej im . A. Zelwerowicza. Do tej pory przygotowała recital „Ballada o guziku”-songi Bertolda Brechta we współpracy z Moniką Polaczek i Małgorzatą Szyszką , „Piosenki Jerzego Wasowskiego dla Dzieci”-we współpracy z Moniką Polaczek, ”Sentymenty-piosenki różne” i „Pieśni z podróży” między innymi Mercedes Sosy we współpracy z Tomaszem Szcześniakiem, recital piosenek autorskich „Zespół Urojeniowy” we współpracy z JB Malezieux i Miłoszem Wośko, ostatnio: „Madame Radzymińska” we współpracy z Anną Jędrzejewską i Małgorzatą Szyszką. Brała udział także w projektach teatralnych: „List dla Trifeny” we współpracy z Małgorzatą Szyszką, w spektaklach Teatru Emocji i Wyobraźni Katarzyny Kwiatkowskiej, a także produkcjach dla dzieci „Bajeczki z książeczki” we współpracy z Małgorzatą Szyszką i Dorotą Porowską

Anan Sash  Jędrzejewska – kompozytorka, urodzona 27 lutego 1971 we Wrocławiu. W latach 1992-97 studiowała kompozycję w klasie Bogusława Schaeffera w Akademii Muzycznej w Krakowie. Swoje umiejętności doskonaliła podczas kursów pod kierunkiem m.in. Włodzimierza Kotońskiego, Marka Chołoniewskiego, Lidii Zielińskiej, Matthiasa Hermana, Adama Kaczyńskiego, Krzysztofa Knittla i Włodzimierza Kiniorskiego. Ponadto studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (klasa rzeźby multimedialnej Antoniego Porczaka). W 2009 roku ukończyła reżyserię i montaż w Akademii Filmu i Telewizji w Warszawie. Jako pracę dyplomową zrealizowała w Akademii film dokumentalny Mój tato jest rzeźbą. Na Konkursie Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie w 1998 otrzymała III nagrodę za Pater Noster na chór mieszany a capella (1998), na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda zaś dwukrotnie wyróżnienie: w 2002 za emotion – s na zespół instrumentalny i taśmę (2002), w 2004 za Rhizm na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2003). Współpracuje z Teatrem Performer – występowała z nim na Jazz Jamboree w Warszawie, na festiwalu Feta w Gdańsku, w ramach projektu „Kraków 2000” oraz w klubie jazzowym „Kosz” w Zamościu. Z Robertem Jędrzejewskim tworzy duet improwizujących kompozytorów – Saluluekip. Jest organizatorką festiwalu sztuk intuitywnych „Fortalicje” w Zamościu i „Intuitiva” we Wrocławiu. W 2004 roku otrzymała stypendium Ministra Kultury na projekt Video Score, będący partyturą video, traktowaną na zasadzie partytury graficznej – eksperymentalnym zestawieniem sztuki video i improwizacji. Anna Jędrzejewska obecnie zajmuje się wyłącznie audio artem i tworzeniem wizualizacji.

 

Stowarzyszenie Grupa Przedsięwzięć Teatralno – Medialnych powstało w maju 2003 r i w jego skład wchodzą artyści zawodowi: aktorzy, operatorzy filmowi, reżyserzy, ale także pedagodzy, psycholodzy oraz studenci różnych dziedzin. W ramach Stowarzyszenia działa Teatr Przeoczenie, Teatr Emocji i Wyobraźni.  W latach ubiegłych Stowarzyszenie między innymi zrealizowało: Szczegółowy opis projektów znajduje się na stronie www.sgptm.org.pl, www.dziwierz.art.pl